Wednesday 30 September 2015

Atasi Buasir semasa mengandung dan selepas bersalin

Apa itu Buasir?



Buasir (piles) ialah sejenis urat simpul (vena varikos) yang berlaku di bahagian dubur, dan ia boleh menyebabkan kesakitan. Terdapat beberapa salur darah lembut di dalam salur dubur. Salur dubur ialah tiub pendek yang menghubungkan rektum dengan dubur (anus). Ia membantu anda mengeluarkan najis dengan cara merembeskan mukus semasa anda membuang air besar. 

Salur darah di dalam salur dubur ini boleh membengkak dan terkeluar semasa atau selepas anda membuang air besar. Anda mungkin boleh merasanya sebagai benjolan kecil dan lembut di dalam atau di sekeliling dubur anda. 

Simptom-simptom lain yang boleh dikesan adalah:

-  Darah merah terang selepas anda membuang air.
-  Gatal di sekeliling dubur.
- Atau rasa seperti ada sesuatu yang terkeluar di dubur.

Haa.. jangan xtahu, miza sendiri sebenarnya terkena buasir ni. Mula masa hamil trimester ketiga perasan kat bahagian dubur sakit dan susah nak duduk. Masa tu ingatkan memang simptom pregnant, so xadalah ambil kisah pon. Tetapi berlarutan sampai lepas bersalin anak pertama. Pergi check doktor oh! Rupanya saya kena Buasir! Takutnya... sebab dengar org cerita pasal buasir ni sampai kena operate. Oh tidak!

Terus google untuk cari #setbuasir dalam shaklee.. Penyelesaiannya adalah set berikut.

1) Omega Guard
Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan dan menyembuhkan bengkak.
2) Zinc Complex 

Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita. Dalam kes buasir ini, zinc complex akan berfungsi untuk merawat luka akibat buasir itu tadi
3) Ostematrix

OsteMatrix adalah lebih daripada sekadar kalsium. Ostematrix membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.
Untuk kes merawat buasir, ostematrix akan berfungsi untuk membantu melawaskan penghadaman dan dapat elakkan daripada berlakunya sembelit. Masalah sembelit ketika mana kita sedang mengalami buasir memang tersangat menakutkan sebenarnya. Ngeri dan trauma ketika hendak membuang. 

3 item ini juga ada dalam #setpantang shaklee yang saya akan amalkan sepanjang berpantang ni. No more jamu-jamu ye 😊😊



Alhamdulillah, set buasir shaklee sangat membantu saya.

Anda yang ada masalah sama boleh ikhtiar dan perlukan supplemen ini pm saya

Shaklee Independent
Hamizah |+60173645052
mummyzavitamin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...