Friday 24 October 2014

Dream Trip to Macau


Bismillahirrahmanirrahim & Assalamualaikum semuanya :)


Oklah topik yang dapat daripada Nuffnang adalah "Dream to Macau"

Contest pertama yang miza join ni tau :) Jika ada rezeki miza alhamdulillah, Jika tiada pon alhamdulillah sebab miza dah mencuba :)


"""""Dream to Macau"""""

Macau - terletak di tepi barat Sungai Pearl Delta di selatan Provinsi Guangdong, Cina – bersebelahan dengan kota Daratan Zhuhai dan terletak sekitar 60 kilometer di sebelah timur Hong Kong. Macau terdiri dari Macau Peninsula, Taipa dan kepulauan Coloane. Macau Peninsula adalah pusat dari wilayah tersebut dan terhubung ke Pulau Taipa oleh tiga jembatan jalan. Beberapa resort hotel besar internasional - dengan infrastruktur pendukung baru - yang terletak di tanah reklamasi antara Taipa dan Coloane di distrik baru yang dikenal sebagai Cotai.

Antara Sejarah Macau adalah Bangsa Portugis tiba dan menetap di Macau pada pertengahan abad ke-16. Dengan demikian, arsitektur kota, seni, agama, tradisi, makanan dan masyarakat mencerminkan integrasi budaya Cina, Barat dan Portugis. Macau menjadi Daerah Administratif Khusus Republik Rakyat China pada tanggal 20 Desember 1999 dan menjadi wilayah otonomi tinggi di bawah prinsip 'Satu negara, dua sistem ". SAR kecil tumbuh seiring perkembangan bangunan di tanah reklamasi, dan dalam jumlah dan keragaman atraksinya. Pada tahun 2005, Pusat Sejarah Macau yang tertulis di Daftar Warisan Dunia UNESCO sebagai hasil dari lanskap yang unik sejarah dan budaya. Macau saat ini memposisikan diri sebagai Pusat Dunia Pariwisata dan Kenyamanan karena berkembang menjadi tujuan wisata bertaraf internasional.

Antara sebab yang membuatkan miza TERTARIK sangat nak pergi Macau adalah :

[1] Pantai Macau & Warisan Budaya Dunia Macau

Jika miza berpeluang pergi ke Macau, Miza teringin nak pergi tengok pantai-pantai yang ada di Macau ni. Keindahan nya sangat cantik dan nyaman sangat bile tengok kan. Sesuai lah untuk miza yang nak "berbulan madu" kan:) Suasana yang nyaman dan tenteram yang sangat diidamkan oleh semua orang. ^_^ 

Ada dua pantai besar di Macau - Cheoc Van Beach dan HAC-Sá Beach - terletak di bagian selatan dan timur idilis Coloane Island. Adjoining Cheoc Van Pantai

Anda dapat menemukan sebuah kolam terbuka renang besar, beberapa restoran, pousada romantis (Portugis inn) dan klub Laut dengan peralatan untuk kano dan selancar angin, semuanya terhubung oleh deretan pohon palem esplanade. Mudah diakses dengan transportasi umum, HAC-Sá ('Black Sand') Pantai adalah pantai Makau lebih besar dan lebih popular, baik untuk berenang yang aman dan berbagai kegiatan air lainnya seperti berlayar dan jet ski. Beberapa BBQ-warung ply perdagangan mereka di lepas pantai, dan keluarga dapat menikmati lapangan tenis, kolam renang, area piknik, taman bermain anak-anak, latihan daerah dan beberapa restoran di dan sekitar HAC-Sá sebelah Park. (Sempat google tentang pantai yanga ada di Macau ni)


Miza juga teringin untuk mendalami bagaimana warisan budaya yang diamalkan di Macau ni. Banyaknya ??? Terdiri lebih dari 20 monumen kuno dan alun-alun perkotaan yang terjalin di jantung kota, distrik bersejarah ini secara umum dikenal sebagai "Pusat Sejarah Macau" dan terdaftar di Daftar Warisan Dunia pada tahun 2005. Salah satu warisan Budaya di Macau adalah di Dataran Lilau.

Air tanah dari Lilau digunakan untuk menjadi sumber utama mata air alami di Macau. Kalimat terkenal Portugis: "Orang yang minum dari Lilau takkan pernah melupakan Macau" mencerminkan nostalgia penduduk setempat 'untuk Lilau Square. Daerah ini sesuai dengan salah satu dari kuartal pertama perumahan Portugis di Makau. Perkara ini yang menarik minat miza untuk tengok sendiri air tanah ni. 


[2] Cable Car (Kereta Kabel) & Macau Fisherman Wharf
Di Malaysia, miza pernah naik Kereta Kabel di Langkawi je :) Kat Macau pon ada jugak. Oleh itu, teruja nak naik kereta Kabel kat Macau, Mesti Best!! :)

     

Bukit Guia mendominasi semenanjung Macau dan puncaknya menawarkan pemandangan lanskap terbaik di kota, yaitu Sungai Pearl dan pulau-pulau sekitarnya. Jika Anda masuk melalui Flora Garden Gate (Avenida Sidonio Pais), Anda akan menemukan sebuah mobil kabel, yang akan membantu untuk naik, selain menawarkan panorama bukit.












Antara tempat pusat membeli belah yang mesti pergi ni membuat kan miza nak pergi jugak. Antara design bangunan ini adalah dari Eropa dan Amerika Serikat - yang terletak di sudut keindahan alam dari OuterHarbour, dengan marina dilihat keluar ke muara. Kompleks luas, dengan fasad bangunan internasional memiliki pusat perbelanjaan, restoran beragam, pakaian fashion, perhiasan dan toko-toko suvenir ditambah sebuah hotel butik shorefront.

Macau Fisherman's Wharf juga merupakan destinasi yang Miza teruja nak pergi di Macau disebabkan tempat ini mempunyai seni bina yang unik dan tersendiri. Untuk pengetahuan engkorang semua, Macau Fisherman's Wharf ini merupakan kompleks yang bertemakan hiburan yang berskala besar dan pertama di Macau. Menarik kan? Ia berada di tengah-tengah di bahagian Outer Harbour, dan bukan sahaja merupakan taman bertema, malahan menyediakan kemudahan makan & minum, pusat membeli-belah, penginapan, persidangan dan juga pameran. Tak dapat kubayangkan besar mana Macau Fisherman's Wharf, nak tahu besar mana pihak Nuffnang haruslah bawaku pergi. Alangkah bahagianya jika pergi bawa suami dapat hidup, duduk bersantai-santai dalam Macau Fisherman's Wharf ini kan? ^_^


3) Bungee Jumping Off the Macau Tower


Selain mengunjungi warisan dunia Macau, Miza juga teringin nak naik Menara Macau. Menara Macau yang cukup terkenal dengan aktiviti lagak ngeri, yang pernah suatu ketika ahli-ahli "Running Man" membuat cabaran di sini. Yang pasti Song Ji Hyo paling berani membuat terjunan dari atas Menara Macau. Menara Macau mula dibuka pada 19 Disember 2001. Macau Tower mempunyai ketinggian 338 meter. Tinggi kan? Ia bukan sahaja binaan yang tersergam indah malahan menawarkan pemandangan panorama yang cukup indah hampir seluruh Macau dan menara ini juga boleh berpusing di datar 223 meter. Pemandangan waktu malam paling cantik!

Salah satu aktiviti yang kita tidak boleh lepaskan bila berada di Menara Macau haruslah mencuba main Bungee Jump. Miza teringin nak naik Bungee Jump di Macau disebabkan aktivitinya sangat mencabar dan apabila terjun rasa semua masalah dan selesai. Sekiranya dapat main Bungee Jump ini, dapatlah mencipta rekod pada diri sendiri. Selain Bungee Jump, kita juga berpeluang untuk berjalan-jalan di bahagian luar menara ini, umpama "Skywalk". Kalau tak dapat main Bungee Jump, "Skywalk" pun jadilah kan? hihi :)


***********************************
Inilah antara tiga sebab utama kenapa saya tertarik dan berminat untuk pergi ke Macau. Seandainya miza diberi peluang melancong ke Macau. Miza tak akan lepaskan peluang yang ada. Miza tahu berjuta orang sertai contest ini. Tapi rezeki Allah itu ada di mana-mana kan :) 

***********************************

Entri ini ditaip untuk cabaran "Dream Trip to Macau" yang dianjurkan oleh pihak Macau Government Tourist Office (MGTO) dan Nuffnang Malaysia.

#MYMacau@NuffnangMY  #MYMacau@NuffnangMY  #MYMacau@NuffnangMY 

p/s: Moga hajat nak bercuti ke Macau bersama suami tertunailah dengan join contest ini. Jutaan terima kasih kepada pihak Nuffnang kerana menganjurkan contest seperti ini. 



Ini pertama kali miza join contest ni. Dengan niat insyaALLAH andai Rezeki Allah itu ada. Di mana-mana kita akan dapat. Jika ada rezeki alhamdulillah. Andai belum rezeki miza terima dengan seadanya :) Yang penting mencuba dulu kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...