Monday 21 September 2015

10 Tips mudah bersalin Normal

Alhamdulillah hari  ni dah hari ke 15 saya berpantang. Baby Adha pon tengah nyenyak tido lepas bagi susu. So bolehla luangkan masa menaip blog ni sebelum Adha bangun. ☺☺

Serba sedikit yang ingin saya kongsi bersama bagaimana mudah untuk bersalin Normal. Saya bersalin secara normal dan hanya mengambil masa 15minit sahaja proses bersalin. Alhamdulillah dengan izinNya juga.

Sepanjang mengandung, saya mengamalkan #sethamilshaklee iaitu Vita c, ostematrix, b compkex, vitalea, omegaguard. Selain itu, saya juga mengamalkan minum #minyakkelapadarad'aura. Dan sebagai umat Islam, seharusnya juga suamisteri memperbanyakkan bacaan Quran supaya baby dpt dengar dan juga memudahkan proses bersalin.

Antara Tips mudah bersalin ialah

1. Minum Minyak Kelapa Dara D'Aura 2 sudu sebelum ke hospital.
Amalkan juga sepanjang mengandung bermula 32minggu ke atas.


2. Amalkan pemakanan sihat dan supplement sethamil shaklee serta banyakkan minum air kosong
Memang saya amalkan sejak awal mengandung lagi



3. Banyakkan berjalan. 
Yang ni saya nampak ketara sebab sehari sebelum sakit contraction bersalin, saya dan suami pergi ke Ekspo Pureen di Glenmarie. Haa hambik parking kereta 2.5km jauhnya. Dengan cabaran berdiri lama kat pintu pagar nak masuk. Pastu da pilih pakaian baby beratur panjang pulak sejam setengah untuk buat bayaran. Fuhh!! Memang cabaran! Sape pernah pergi ekspo pureen tu dia taulaa.. haha.. Dah beli nak balik jalan lagi 2.5km ke parking kereta. Lepas tu boleh g jalan2 pulak dekat Kompleks PKNS Shah Alam. Haha.😄😄😄

4. Solat Hajat
Sebelum pergi hospital, saya dan suami sempat melakukan solat hajat 2 rakaat. Masa tu sakit contraction 5minit sekali. So boleh bertahan lagi. 

5. Banyakkan kerja rumah
Masa ni kaki da mula bengkak, tu salah satu tanda nak hampir bersalin, so saya banyakkan buat kerja rumah seperti cuci bilik air, cuci tandas, menyapu rumah dan lipat pakaian.

6. Suami baca Surah Maryam
Semasa saya dah baring kat katil hospital, suami saya membaca surah Maryam bagi memudahkan isterinya mudah bersalin. 

7. Kawal pernafasan
Bila sakit contraction, memang sakit tapi nasihat kak ipar suruh saya kawal pernafasan, alhamdulillah mmg sangat membantu. Bila nk bersalin tu, cuba bernafas guna hidung dan hembuskan guna mulut. Buat banyak kali. Jangan angkat punggung ye bila nak meran tu, takut terkoyak bawah. 

8. Jangan menjerit ketika meneran
Ok, yang ni first saya jerit maklumlah tengah sakit dan lost semua. Rupanya jangan menjerit tau. Ketap gigi dan geramkan sesuatu masa nak meneran tu. Bila masa nak meneran tu? Kita akan meneran bila tgh sakit. Bila xrasa sakit, xpayah meneran, kita rileks. Bila sakit teran balik.

9. Banyakkan zikir
Ok. Ni memang amalan kita sebagai umat Islam. Banyakkan zikir ingat Allah.
Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar
Lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin
Rabbi yassir wala tu assir rabbi tammin bil khoir
Allahumma solli ala Muhammad

Dan banyak lagi.. boleh cari dan amalkan 😊😊

10. Minta maaf dan mohon doa keluarga
Paling dekat minta maaf dengan suami dan ibubapa serta mintamereka doakan kita dipermudahkan urusan bersalin.

Alhamdulillah ini adalah antara 10 tips memudahkan kita untuk bersalin. Alhamdulillah dan syukur ke hadrat Illahi, berkat doa semua dan izin Allah memudahkan saya untuk bersalin normal anak pertama.

Saya doakan semua dipermudahkan dalam setiap urusan. Amin




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...